Storytelling

 

In organisaties spelen verhalen een grote rol. Via verhalen bevestigen we naar elkaar: Zo doen we het hier.

Vaak is het formele verhaal niet hetzelfde als het informele verhaal.

 

Wanneer weten we dat een eenduidig verhaal ontbreekt of een nieuw gezamenlijk verhaal nodig is?

 

  • Als medewerkers zich afwenden of passief worden.
  • Als klanten minder urgentie voelen omdat medewerkers het niet voelen.
  • Als de organisatie van het één in het ander schiet. Er is geen focus.
  • Als afdelingen eilanden zijn geworden.
  • Als er onderling ‘gedoe’ is in de samenwerking, meningsverschillen over ‘hoe werken we hier’?
  • Als erg grote veranderingen in de manier van (samen)werken nodig zijn
  • Tijdens fusies: samenbrengen van ‘bloedgroepen’

 

De behoefte aan identificatie en een moreel handelingskader is universeel en tijdloos. Het belang van een organisatie-breed verhaal met een set aan kernwaarden is daarom groot. Het kweekt een stamgevoel en dan heb je opeens veel minder uit te leggen.

Dat is bijna niet in geld uit te drukken.

 

Terug naar de bron: als je mensen (in- en extern) betrokken wilt houden, ga dan werken aan het organisatie verhaal. Een beter transport- en bindmiddel bestaat er niet.

 

Organisatieverhaal…wat is dat?

 

Het wordt missie & visie genoemd: een pakkende en een menselijke boodschap, die verbindt en tot actie aanzet. Missie & visie zijn de bron voor verhalen.

Geen ‘mooie of opgeklopte woorden’, maar een geloofwaardig, energie-gevende boodschap die het abstracte concreet kan maken middels storytelling. Gemotiveerde teams die zelfstandig kunnen werken omdat de missie&visie dagelijks zin geeft aan hun werk en inspanningen. Een gedeeld verhaal. Dat wil zeggen: gedeeld door management, door medewerkers én door klanten.